Kies je vraag
-
Is de fatbike ook uitgesloten voor het VVN praktisch Verkeersexamen van 2025?
Gezien de huidige ontwikkelingen en de uitdagingen die fatbikes met zich meebrengen, blijft het standpunt van VVN dit jaar ongewijzigd: fatbikes zijn uitgesloten van deelname aan het VVN praktisch Verkeersexamen. Hieronder volgt een nadere toelichting op de onderbouwing van dit besluit.
Controle en handhaving onmogelijk
Onze vrijwilligers zijn niet in staat om te controleren of een fatbike aan alle wettelijke eisen voldoet. Zelfs de politie heeft grote moeite om te achterhalen of een fatbike is opgevoerd, voorzien is van illegale opvoersoftware of een te hoog vermogen heeft. Fatbikes zijn zeer gevoelig voor manipulatie en de realiteit laat zien dat veel van deze fietsen eenvoudig zijn op te voeren. Dit vormt een niet aanvaardbaar risico binnen het VVN praktisch Verkeersexamen.Het probleem met goedkope fatbikes
In Nederland rijden er veel goedkope fatbikes op de weg, vaak geïmporteerd uit het buitenland, die niet voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen. Dit is een bekend probleem; er zijn al duizenden illegale fatbikes in beslag genomen. Goedkopere modellen worden vaak verkocht zonder de juiste veiligheidscontroles en met techniek die niet betrouwbaar is.Technische verschillen met gewone e-bikes
Niet alle fatbikes hebben een onveilige aandrijving, maar veel goedkope, geïmporteerde modellen maken gebruik van een rotatiesensor (ook wel speedsensor genoemd) in plaats van een koppelsensor. Dit is een belangrijk verschil:- E-bikes met een koppelsensor passen de ondersteuning aan op de trapkracht en stoppen direct met ondersteunen als je niet meer trapt. Dit zorgt voor gecontroleerd kunnen fietsen.
- E-bikes met een rotatiesensor geven maximale ondersteuning zodra de pedalen bewegen, zonder dat er trapkracht nodig is. Hierdoor kan de fiets abrupt versnellen en zelfs blijven doorrijden als de fietser stopt met trappen, wat je bij veel fatbikes ziet; ze lijken ‘vanzelf’ te rijden. Dit vergroot de kans op ongelukken, bijvoorbeeld bij kruispunten of bochten.
Wat betekent dit voor het verkeersexamen?
Reguliere e-bikes zijn dit jaar nog toegestaan, mits ze in de lichtste trapondersteuning staan, fatbikes blijven uitgesloten. Omdat veel fatbikes nauwelijks afhankelijk zijn van trapkracht en grotendeels zelfstandig accelereren, zien wij dit als een verkapte brommer in plaats van een normale (elektrische) fiets. Dit maakt het voertuig onvoorspelbaar, wat een risico vormt voor de veiligheid tijdens het VVN praktisch Verkeersexamen.Het VVN praktisch Verkeersexamen is ontworpen voor gewone fietsen, inclusief e-bikes (met een koppelsensor) die in de lichtste trapondersteuning staan. We weten dat sommige reguliere e-bikes ook een rotatiesensor hebben, maar achten de kans op deelname met een onveilige fatbike momenteel groter. Naast de technische aspecten speelt ook het rijgedrag van veel fatbikegebruikers een rol. Uit verkeersobservaties blijkt dat fatbikes populair zijn bij jongeren vanwege de hoge snelheid en de mogelijkheid om ze makkelijk op te voeren. Dit leidt tot risicovol rijgedrag, wat haaks staat op de doelstellingen van het VVN praktisch Verkeersexamen, waar verkeersveiligheid en verantwoord gedrag centraal staan. Er is geen leeftijdsgrens voor e-bikes en dus ook niet voor fatbikes. Hierdoor zien we dat ook kinderen van basisschoolleeftijd met fatbikes naar school komen. Dit vergroot de bezorgdheid, omdat jonge bestuurders vaak nog niet over de nodige verkeersinzichten en rijvaardigheden beschikken om veilig met dergelijke snelle voertuigen deel te nemen aan het verkeer.
Tot slot
Het standpunt van VVN blijft dit jaar dus onveranderd: fatbikes zijn uitgesloten van deelname aan het VVN praktisch Verkeersexamen. VVN blijft de ontwikkelingen nauwlettend volgen, zowel op het gebied van e-bike-technologie als op de verantwoordelijkheid die fabrikanten en verkopers nemen om veilige e-bikes te ontwikkelen en te verkopen. Het is van groot belang dat de markt hierin stappen zet, bijvoorbeeld door het voorkomen van eenvoudig opvoerbare systemen en het bevorderen van stabiele en voorspelbare voertuigen.Daarnaast pleiten we voor aanvullende regelgeving en effectieve handhaving, waaronder:
- Maatregelen om opvoeren onmogelijk te maken.
- Beperkingen op plotselinge acceleratie.
- Duidelijke regels voor het maximale vermogen van e-bikes.
- De voorkeur voor koppelsensoren boven rotatiesensoren.
VVN blijft haar verantwoordelijkheid nemen richting scholen, ouders en vooral de leerlingen. Ons doel is en blijft het waarborgen van een veilige leeromgeving en verkeersdeelname.
-
Kan ik kinderen en vrijwilligers verzekeren voor het praktisch Verkeersexamen?
Leerlingen en begeleiders kunnen worden verzekerd via Veilig Verkeer Nederland. Geef het aantal leerlingen en begeleiders door bij de bestelling van de materialen voor het Verkeersexamen, of via administratie@vvn.nl. Meer informatie over de verzekering.
-
Hoe meld ik de school aan voor het VVN praktisch Verkeersexamen?
Er is geen landelijk praktisch verkeersexamen. Wil je weten wie het praktische verkeersexamen bij jou in de buurt organiseert, informeer dan bij de school of neem contact op met Veilig Verkeer Nederland in jouw regio.
-
Moet de fiets voor het VVN praktisch Verkeersexamen gekeurd zijn?
Kinderen hebben een veilige fiets nodig om mee te doen aan het VVN praktisch Verkeersexamen. Wil je weten of jouw fiets of de fiets van jouw kind voldoet aan de eisen voor een veilige fiets? Kijk op: vvn.nl/fietscheck.
-
Wanneer vindt de fietscontrole plaats voor het VVN Verkeersexamen?
De fietskeuring vindt plaats voorafgaand aan het examen. Die fietskeuring kan gedaan worden door (verkeers)ouders, onze vrijwilligers en/of de leerkracht.
Leerlingen krijgen minstens vier weken voor het Verkeersexamen de eisen die Veilig Verkeer Nederland stelt aan een veilige fiets mee naar huis. De leerling mag alleen meedoen aan het praktisch Verkeersexamen op een veilige fiets.
Heb je opmerkingen of suggesties over de uitvoering van het praktisch Verkeersexamen of over de fietskeuring? Neem dan contact op met Veilig Verkeer Nederland in jouw regio.
-
Moet het praktische examen ná het theoretische examen gehouden worden?
Nee, dit is niet verplicht, maar wel aan te bevelen, omdat de kinderen dan de theorie al goed geoefend hebben.
-
Mogen kinderen met een beperking meedoen met het VVN praktisch Verkeersexamen?
Kinderen met een beperking die normaal gesproken zelfstandig aan het verkeer deelnemen, kunnen in principe ook meedoen aan het praktisch Verkeersexamen. Wel is het belangrijk om met de lokale organisatie te overleggen over de praktische haalbaarheid, zeker als er voor de leerling een aanpassing in de route aangebracht moet worden.
Veilig Verkeer Nederland vindt het belangrijk dat alle leerlingen die deelnemen aan het verkeer ook tijdens het praktisch Verkeersexamen kunnen laten zien dat zij veilig de regels kunnen toepassen.
-
Wij werken met een combinatieklas in groep 6/7. Kan ik het VVN Verkeersexamen ook afnemen in groep 6?
Nee, je kunt het VVN Verkeersexamen niet afnemen in groep 6.
Voor verkeerseducatie en het verkeersexamen is het belangrijk om te kijken de ontwikkeling van kinderen. Het verschil in mentale en fysieke ontwikkeling tussen groep 6 en 7 is erg groot. In groep 6 zijn kinderen nog niet toe aan een examen. Wil je hier meer over weten, bekijk dan onze videoserie over de ontwikkelingsfasen van kinderen in het verkeer.
Verkeersmethodes (van Veilig Verkeer Nederland en ook van andere uitgevers) zijn zo opgebouwd dat kinderen steeds complexere verkeerssituaties leren doorzien en overzien. In groep 5/6 worden alle regels en afspraken voor voetgangers, fietsers en passagiers voor het eerst compleet aangeboden. Die worden in groep 7/8 herhaald en complexer aangeboden ter voorbereiding op het VVN Verkeersexamen. In groep 7/8 worden de einddoelen voor verkeer bereikt.
Daar komt bij dat het examen pas betekenisvol en relevant is als de kinderen vaker zelfstandig gaan fietsen en zich gaan voorbereiden op de overgang naar het middelbaar onderwijs. Dat is in groep 6 nog niet aan de orde.
Het VVN Verkeersexamen is een goed ijkpunt en een signaal naar de ouders om aandacht te besteden aan de fietsvaardigheid van hun kind(eren). Na het examen kunnen de kinderen zich verder voorbereiden op de langere fietstocht naar de middelbare school. Hiervoor bieden wij verkeerseducatie aan, via onze specials Doe meer met MONO en Van 8 naar 1. Ook stimuleren wij ouders en kinderen van groep 8 om de nieuwe route naar de middelbare school samen te oefenen.
-
Wanneer is een leerling geslaagd voor het VVN praktisch Verkeersexamen?
Leerlingen zijn geslaagd voor het VVN praktisch Verkeersexamen, als ze 80% van de te behalen punten gehaald hebben. Bij verkeersgevaarlijk gedrag, zoals doorrijden bij een rood verkeerslicht, doorrijden bij een spoorwegovergang terwijl de rode lichten knipperen of bij een ernstige voorrangsfout is de leerling gezakt, ongeacht het aantal punten dat verder gehaald is.
-
Wat is de controlepost-app en hoe kan ik daar inlogcodes voor krijgen?
De controlepost-app is een app waarmee je de handelingen van de leerlingen tijdens het praktisch examen kunt beoordelen. Lees hier meer over de controlepost-app. Je kunt een inlog aanvragen via dit formulier.
-
Welke onderdelen vinden kinderen vaak lastig?
Gelukkig slagen de meeste kinderen voor het praktisch Verkeersexamen. Toch is het interessant om te kijken bij welke handelingen het vaakst fouten worden gemaakt. Dat zijn:
- Achterom kijken
- Richting aangeven
- Afstappen en verder lopen
- Ruime bocht naar links maken
- Links en/of rechts kijken
Verder vinden veel kinderen de afspraken over voorrang en voorgaan lastig. Je kunt op die thema's dus extra oefenen!. We hebben de belangrijkste theorie voor het verkeersexamen hier op een rijtje gezet: examen.vvn.nl/verkeerskennis.
-
Mogen kinderen deelnemen aan het praktijkexamen met een elektrische fiets?
Ja, dat mag. Als kinderen met deze fiets altijd naar school komen is goed dat zij hier ook examen mee doen. Houd er wel rekening mee dat de accu volledig is opgeladen en laat kinderen in de laagste trapondersteuning de route afleggen.
-
Mag een leerling met een lichamelijke beperking meedoen aan het Praktisch Verkeersexamen?
Dat mag als de leerling normaal gesproken ook op de fiets deelneemt aan het verkeer. De uitvoering van het Praktisch Verkeersexamen moet wel op een veilige manier plaats kunnen vinden. Deelname is altijd in overleg met de lokale organisatie van het Verkeersexamen. Zij denken, waar mogelijk, graag met je mee.
-
Kan ik vaste bebording (routeborden) bestellen bij VVN?
Nee dat kan niet. Het bedrijf dat dit levert is de HR groep. Je kunt contact opnemen via info@HRgroep.nl . Vaste bebording moet altijd in overleg met de gemeente worden opgehangen. Lokale VVN afdelingen kunnen ondersteunen bij de aanvraag hierin. Tijdelijke routeborden zijn wel verkrijgbaar in onze webshop.
Staat jouw vraag er niet tussen?
Neem dan contact met ons op of kijk bij de andere categorieën veelgestelde vragen.